Maanantaina oli opiskelun yksi tärkeä etappi eli näyttökoe. Suoritin kolme osiota kerralla eli "työskentely puutarha-alalla", "asiakaspalvelu" ja "perussidontatyöt" osiot. Tarkoitti sitä että tein osan ennakkoon kirjalliset tehtävät  ja osan sidontatöistä ja osan opettaja katsoi harjoittelupaikassa. Ja minun tuurilla juuri sinä päivänä tuli mitä erikoisempia ja vaativampia asiakaskeissejä - huh huh! Ajattelin jo että opettaja on värvännyt paikalle jonkun "muka asiakkaan", mutta se oli kyllä ns. oikea asiakas. Ja muutoinkin oli tosi vilkas maanantai, oli osanottokimppujen ostajia, hautajaisjärjestelyjä sopimaan tulevia jne. Että hommaa oli meille kaikille. No näkipä ope siinä miten handlaan vaativatkin tilanteet.

Sidontatöistä olin tehnyt etukäteen surulaitteen ja onnittelukimpun sekä niihin korttitekstaukset. Lisäksi olin ennakko valmistellut sydänasetelmaa ja tein sen valmiiksi. Surulaite ja kimppu piti pakata, sydänmen osalta keskusteltiin eri pakkausvaihtoehdoista. Lisäksi opettaja teki knoppikysymyksiä kasvien hoidosta ja lasketti ale prosentteja, piti selvittää miten hoidetaan reklamaatiot ja tilausten vastaanotto jne. Noin kolmen tunnin hiostuksen jälkeen oli palautekeskustelu johon osallistui myös harjoittelupaikan ohjaaja. Sain kaikista osa-alueista hyvät arviot joten olen tyytyväinen. Loppuvuosi menee työharjoittelu paikassa jouluapulaisena ja tammikuussa saan vähän hengähtää ennen kuin loppurutistus koulussa alkaa.

naytto_surulaite2.jpg

 

naytto_kimppu2.jpg

Kotona olen myös hiukan ehtinyt puuhata ja viime viikolla askartelin linnuille tällaiset jyväherkku rinkelit. Olen sulattanut munkinpaistorasvaan (se on suolaton) pähkinöitä ja siemeniä ja koristeeksi pihlajanmarjoja. Näistä tuli minusta aika kivoja koristeita samalla puuhun.

rinkelipuu.jpg